top of page
גיא יסעור

יוטיוב ביזנס - פרק 8: איך לגייס את העובד הראשון שלך

שמי אביתר, ואני חיי את עולם היוטיוב מגיל 13, בערוץ הקודם שלי הגעתי למעל למיליון צפיות + 9,300 מנויים. והיום אני והצוות מנהלים ערוצי יוטיוב של עסקים, נותנים מתן שירותי עריכה, קידום אורגני, עיצוב גרפי, ופותחים לעסקי שירות זרם לידים קבוע דרך יוטיוב.


 

תאריך עליית הפרק לאוויר: 31/05/2023.

מה המצב, חבר'ה?

ברוכים הבאים לעוד פרק בפודקאסט "יוטיוב ביזנס".

ובפרק של היום אנחנו הולכים לדבר על חברי צוות, עובדים בעסק שלכם. אני שונא להגיד את המילה עובדים, כי המילה הזאת בעצם מייצבת אתכם מעל האנשים האלה. והאנשים האלה הם האנשים הכי חשובים בעסק שלכם, אפילו יותר מכם.

אני אסביר הכל בפודקאסט הזה.

אחת הסיבות שאני עושה את הפרק הזה, כי אני יודע שיש המון אנשים שמאזינים לפודקאסט והם ברגעי הצמיחה שלהם. זאת אומרת, הם כבר מכניסים את ה-15, 20, 25, יש גם מקרים של 30, שהם עדיין עובדים לבד כ-one man show.

ובעצם אנחנו נלמד בפרק הזה, מתי אנחנו מביאים את העובד הראשון? מה הוא עושה בעסק שלנו? איך אנחנו מוצאים אותו? איך אנחנו מכשירים אותו? איך אנחנו מונעים את השחיקה? אם אנחנו רוצים לפטר, איך אנחנו מפטרים בכלל?

זאת אומרת, זה סיטואציה שאף פעם לא קרתה לנו, ואפילו זה די מפחיד. אני יכול לספר לכם שאני סיימתי דרך עם חבר צוות שלי לאחרונה.

וכמובן, הדבר הכי חשוב זה שבלי הצוות שלנו לא היינו יכולים להגיע למחזורים כאלה גדולים, לא היינו יכולים לגעת בכל כך הרבה אנשים, כי הם האנשים הכי חשובים בעסק שלנו. יותר מהלקוחות. לקוחות, קל להחליף. חברי צוות, הרבה, אבל הרבה יותר קשה.

טוב, אז איך אנחנו מגייסים את החבר צוות הראשון שלנו ויוצאים ממשבצת ה-one man show?

בואו נחשוב על זה רגע. פתחנו עסק, החלטנו לעבוד כ-freelance, אוקיי? כי בסופו של דבר אם אנחנו לבד ואנחנו עושים את הכל, אנחנו גם דואגים לשיווק, למכירות, שהעבודה תתבצע, לכספים, אנחנו בעצם מנהלים את הכל. אנחנו איש אחד שמשחק בעצם בכל, בכל המגרשים של העסק. בין אם זה במכירות, בשיווק ושאר הדברים.

ומתישהו אנחנו צריכים להתרחב. אז איך אנחנו יודעים האם החבר צוות הראשון שלנו יהיה איש מכירות? האם הוא יהיה איש שיווק? האם הוא יהיה על הכספים? האם הוא יהיה עורך דין? האם הוא יהיה על השירות שלנו? בין אם אנחנו מאמנים, מטפלים, יועצים. מי הוא יהיה? מה הוא יתפוס בעסק? איזה מגרש הוא ייקח?

ובצד השני, מתי אנחנו צריכים לגייס אותו? איך אני יודע מה הזמן הנכון לגייס חבר צוות?

אז הזמן הנכון לצאת ממשבצת ה-one man show, זה שהיומן שלנו מלא עד כמעט אפס מקום. אני לא אומר אפס מקום, עד כמעט אפס מקום.

וזאת מהסיבה שאנחנו רוצים שיהיה לנו בעצם איזשהו כמה שעות פנויות שנוכל להכניס מקרים לבלת"מים ודברים כאלה, אבל בסופו של דבר שהיומן שלנו יהיה מלא. שבעצם נמצה את השיווק והמכירות. השיווק טוב, המכירות טובות, אנחנו מגיעים כבר לתקרת זכוכית, שאנחנו לא יכולים לעבוד לבד, שאנחנו חייבים מישהו שיעזור לנו. וזה השלב להביא את החבר צוות הראשון.

עכשיו, החבר צוות הראשון כמובן וכמובן שהוא יהיה איש שירות. ולמה איש שירות אתם שואלים?

כי ברגע שאנחנו ביומן מלא, אנחנו עסוקים מהבוקר עד הערב, בלתת את השירות, בעצם לתת את ההבטחה שהבטחנו לבן אדם בשיחת המכירה, את המסר שאנחנו צועקים בשיווק, לתת אותה בפועל, אוקיי? אם אני עכשיו משווק יוטיוב, והחלטתי לערוך לך סרטונים, ולשבת על דף נחיתה, זה מה שאני אעשה, הרי הבטחתי משהו, קיבלתי כסף, עכשיו הגיע הזמן שלי לתת בעסקה הזאת, אוקיי?

אז אנחנו רוצים להפוך את החבר צוות הראשון שלנו, למישהו שהוא יתן את השירות, שהוא יעשה במקומי את הדברים האלה.

מה עולה לרוב בעלי העסקים ששומעים את זה, לרוב הפרילנסרים ששומעים את זה? 'רגע, אני פתחתי עסק בשביל להיות נגיד מאמן כושר, כי אני אוהב מאוד לאמן, ועכשיו אתה אומר לי לוותר על לאמן אנשים, ולהתעסק רק בשיווק והמכירות? מה קורה פה? אני לאט לאט הופך להיות ממאמן כושר לאיש עסקים, בעצם לבעל עסק.' וזה מחיר שרוב האנשים לא מוכנים לשלם, אוקיי? יש מחיר לגדילה הזאת.

אם פתחתי עסק בתחום שאני אוהב, ואני לא משחרר אותו, אני פשוט יתקע בתקרת זכוכית הזאת לנצח. אני לא אוכל להגיע למחזור של מאה ככה בחיים. בחיים, אלא אם כן אני גובה פי עשר משאר האנשים בשוק, וגם אז לא בטוח שיגיעו אלי, אם בכלל, אוקיי?

אז בואו ניכנס למיינדסט של בעל עסק שבאמת רוצה להגדיל ולגעת בכמה שיותר אנשים עם השירות שלו - הוא חייב, אבל חייב להביא צוות. אנחנו חייבים לעשות את זה, אין לנו ברירה.

עכשיו, עוד חשש שיכול לעלות מזה, רגע, אני אקח בן אדם חיצוני, בעסק, ילמד אותו כל מה שאני יודע, בשביל שהידע הזה ישאר אצלו, וברגע שהוא ילך, הוא יוכל להקים עסק מתחרה? מה קורה פה? אני לא מגדל את המתחרה הבא שלי?

אז לא. הוא לא הולך להיות מתחרה שלך. לא מבטיח, כן? אבל ברוב הסיכויים זה לא יקרה. לא כולם נולדו יזמים. יזם זה מישהו שמקים משהו חדש. זה בן אדם שמקים, שיש לו איזשהו ויז'ן בראש והוא מוציא אותו לפועל. הוא עסוק בלהקים דברים. הוא לא איש תפעול. איש תפעול זה מי שנותן את השירות בפועל, זה יכול להיות פרילנסר, זה יכול להיות שכיר, אבל יזם בחיים לא ישאר בתפעול. הוא ישתגע מהתפעול.

אני יכול להגיד לכם שאחד הדברים הכי טובים שאני עשיתי בעסק שלי, זה להאציל את התפעול החוצה. את משבצת השירות שנתתי לחברי הצוות שלי. הם עושים את השירות ב-90% מהמקרים, ממש במקרים בודדים אני נכנס לשם, אלא אם כן זה לקוח פרימיום או משהו שהוא חד פעמי שלא הכשרתי אותם לעשות, ואת השאר הם עושים, אוקיי?

זאת אומרת שאני כבר לא עושה את העבודה. מצד אחד התפנה לי המון זמן, ואז אני יכול לשווק ולמכור יותר, ולהתעסק יותר ב"על העסק", ומצד שני אני לא עושה את מה שהייתי רגיל לעשות כל הזמן הזה. אז זה די מוזר, זה די טריקי.

אז המחיר שאנחנו צריכים לשלם זה באמת הגדילה הזאת והשחרור. אנחנו רוצים לשחרר שליטה.

עכשיו, איך אנחנו משחררים שליטה טוב?

הנושא של עובדים וחברי צוות זה משהו שאני יכול להרחיב עליו במשך ימים שלמים, אוקיי? זה לא יגמר, ואני בכוונה נוגע כאן רק בפארטו, בדברים הכי הכי חשובים מהניסיון שלי, וכמובן ממה שאני עושה, כי אני בעצם רוצה לזקק את כל הידע הזה לחצי שעה, 40 דקות פודקאסט הזה, שבאמת מי שמקשיב יצא עם המון המון המון תובנות, רק מלשמוע את הפרק הזה בזמן שאתם שוטפים כלים. כן כן, אני יודע שאתם שוטפים כלים, תמשיכו לשטוף כלים ולשמוע את הפודקאסט, אני חולה על זה.

אין פעולה יותר ROI מלשטוף כלים ולשמוע את הפודקאסט, הרי תחשבו על זה, בואו נעצור לרגע.

אתה שוטף כלים, אתה מבזבז את הזמן, נכון? בפועל זה בזבוז זמן, אז למה שלא תחכים?

טוב, יאללה, מכרתי מספיק את השטיפת כלים [צוחק], בואו נחזור לנושא.

אז ברגע שהחלטנו שהחבר צוות הראשון שלנו, בכוונה אני אומר חבר צוות, אתם רואים, אני כבר משתמש בזה בשפה, אני לא אומר עובד, כי זה מייצב אותי בעל אגו, כאילו אני מעליו.

אז הבנו שהחבר צוות הראשון שלנו, הוא הולך להיות בשירות. איך אני בעצם מלמד אותו כל מה שאני יודע? אם אני עכשיו, אני אתן לכם את הדוגמה שלי, אני מומחה יוטיוב, למדתי יוטיוב שבע שנים, אוקיי? כבר שמונה בערך. שמונה שנים! איך אני גורם לבן אדם חיצוני לעשות את העבודה בשבילי, ואיך אני מבטיח שהוא לא יעזוב אותי בכלל? אוקיי? איך אני יודע שהבן אדם הזה שאני מגייס עכשיו לצוות שלי, קודם כל מוכן לעבוד איתי, יקשיב למה שאני אומר לו, לא יעזוב אותי, וידע את כל מה שאני יודע במקצועיות שיא, שלא תפגע בלקוחות.

אני אתן לכם ספוילר, השירות שלכם הולך להיפגע. ברגע שאתם תכשירו חבר צוות, הוא לא יעשה את זה טוב כמוכם, אין מה לעשות. אתם המאה אחוז, הוא תמיד יעשה פחות מזה, עד שהוא יגיע לרמה יותר גבוהה מכם, ברגע שהוא יעשה את זה מספיק זמן.

חתיכת דילמה, נכון?

אז השלב הראשון בעצם בגיוס של העובד, של החבר צוות, זה למצוא מישהו שיש לו חזון משותף. מישהו שהוא מוכן לבוא ולתת את השירות, מישהו שהוא פתוח לזה, מישהו שהתחום הזה באמת מעניין אותו, והכי חשוב, מישהו שרואה אותו מתקדם איתכם.

ברגע שהחבר צוות שלכם יראה את עצמו מתקדם איתכם, ויוצא בן אדם יותר ממה שהוא היום, הוא ירצה אוטומטית להישאר.

עכשיו, אני לא אגיד שזה לא משנה כמה אתם משלמים, אתם תצטרכו לשלם נתח מהעוגה, לא כל הרווח ישאר אצלכם, עכשיו אתם תצטרכו טיפה לחלוק אותו כדי להגדיל את העוגה.

אני אשאל אתכם את השאלה המפורסמת שאני שואל כל בן אדם שמדבר איתי על אחוזי רווח ודברים כאלה, מה עדיף? 100% ממניות "שופרסל" או אחוז אחד מ"קוקה קולה"?

על פניו, 100% ממניות "שופרסל", זה המון! אבל אחוז אחד מ"קוקה קולה", זה הרבה יותר מזה.

זאת אומרת, אני רוצה להגדיל את העוגה ולהוריד את הנתח שלי. כי ככל שהעוגה תהיה גדולה יותר, הרבה אנשים יאכלו ממנה, וברגע שהרבה אנשים יאכלו ממנה, החתיכה שאני אקבל היא גם תהיה גדולה יותר, אפילו שאני מקטין אותה, הנפח שלה, הקלוריות שלה יהיו גדולות יותר.

ובגלל זה בעצם אני רוצה להגדיל את העוגה כמה שיותר, ואחד הוויתורים זה מה שנקרא, לוותר טיפה על הנתח שלי.

אז כאן נכנס השלב הראשון, בחיפוש על החבר צוות הראשון. מחקר אווטאר, איזה כיף, הכל מתחיל ונגמר בשיווק.

ברגע שאני יודע את מי אני רוצה לגייס, בן כמה הוא, מה הוא עושה בחיים, מה התחומי העניין שלו, כמה כסף הוא הולך להרוויח על העבודה הזאת, כמה אני הולך בעצם לשלם לו, אני לא רוצה ליצור מצב של win-lose, אני לא רוצה לשלם לו כמה שפחות. אני רוצה לשלם לו משהו שיסתדר גם לי וגם לו פר העבודה.

זאת אומרת, אם יצא כאן מצב שהחבר צוות שלכם לא מרוצה ממה שאתם משלמים לו, הוא לא ימשיך איתכם. בחיים לא. עסקים זה חייב להיות ווין-ווין. אני מרוויח, אתה מרוויח, הלקוח מרוויח, כולם מרוויחים. אם אחד מהצדדים לא מרוויח, העסקה לא טובה, היא תיהרס, אוקיי? ויותר, וגרוע מכך, היא תגיע לתביעות ולדברים לא נעימים.

אז כשאנחנו בוחרים את החבר צוות, אנחנו רוצים בעצם להסכים על סכום שהוא משתלם לשני הצדדים. שגם אני מרגיש בנוח לשלם, מצד שני שגם החבר צוות שלי מרגיש שהוא ראוי אליו, אוקיי?

וכאן נכנסת ההערכה העצמית של הבן אדם. יש אנשים שיחליטו שהשכר שאתם משלמים הוא לא מספיק וזה בסדר, ויש אנשים שיחליטו שהשכר שאתם משלמים הוא מעל ומעבר וזה מדהים בשבילם. הכל זה עניין של תפיסה. ואתם צריכים למצוא את הבן אדם הנכון בקטע הזה.

איך אנחנו מוצאים אותו? מחקר אווטאר. אני צריך לדעת עליו הכל. איפה הוא נמצא? מה המסרים שאני צריך לשגר לו? איך אני מושך אותו?

ניתן לכם דוגמה. אני רואה המון המון מודעות של חיפוש חברי צוות, שהם עבודה מהבית, חמש שעות ביום, שכר של אלפיים שקל ומעלה. מי נראה לכם שהם מושכים? בואו נחשוב, מי הבן אדם שמתעניין במודעה הזאת?

כנראה, כל אחד שיש לו זמן בבית, וזה חמש שעות מהבית, והוא רוצה עוד כסף. לא מעניין אותו החזון של העסק, לא מעניין אותו מה הוא עושה. הוא מגיע בגלל שזה, אחד, רשום עבודה מהבית, שתיים, רשום שכר של אלפיים שקל ומעלה, עם אופציה לבונוסים, ולא יודע מה רשום שם.

בעצם, מה שאני אחליט במודעה, מה שאני ארשום במודעה, זה סוג האנשים שאני אמשוך. ובגלל זה אני ארצה כמה שיותר לדייק את המודעה שלי. מחפש, למשל, מעצב גרפי, שהוא אוהב מאוד יוטיוב, אוקיי? הוא רוצה ללמוד את התחום, לעבוד בצוות, להגיע לימי כיף. אוקיי? אני ממש מפרט מה אני נותן בצוות שלי, כדי לראות את מי זה מעניין. כי הבן אדם שזה מעניין אותו, הוא הבן אדם הנכון עבורי. אוקיי? אם אני מגייס רק על בסיס כמה שאני משלם, ועבודה מהבית? זה לא הולך לעבוד, אוקיי? זה ממש לא הולך לעבוד, אני אמשוך כל כך הרבה אנשים שונים. וזה פשוט מסתדר עם השיווק שלנו.

למצוא חבר צוות, זה גם חלק משיווק בעסק. רוב האנשים לא יגידו לכם את זה. יגידו לכם לשווק ללקוחות, אבל השיווק היותר חשוב, הוא איך אתם מוצאים את החברי צוות האלה. כי אם אתם מגיעים למצב שאתם מוכרים ומשווקים כמו מטורפים, ואין לכם אנשים, אין לכם קפסיטי להכיל את הלקוחות האלה, אתם צריכים להתרחב במהירות! ואם אתם לא יודעים להתרחב במהירות, מה תעשו עם כל הלקוחות שרוצים לקנות? מה, תשימו אותם ברשימת המתנה? הם ישתגעו, הם יתחרפנו, הם יעברו למתחרה שלכם בשנייה.

ואנחנו צריכים לדעת לעשות מחקר אווטאר לצוות שלנו, ולמשוך אותו כמה שיותר מהר. את הצוות הכי איכותי והכי טוב. אני ארשום במודעה ואני חוזר על זה, את מה שאני נותן בצוות שלי, את הבן אדם שאני מחפש, שרוצה להתמקצע על תחום הזה והזה, והתחומי עניין שלו. זאת אומרת, זה יכול להיות זכר, זה יכול להיות נקבה.

אני יכול להגיד לכם, לי יש חבר שיש לו עסק לשיווק בטיקטוק, הוא אומר לי, תשמע, אני מקבל רק בנות, אוקיי? לא בנים. ואמרתי לו, למה? הוא אומר לי, תשמע, בנות הרבה יותר טובות בטיקטוק מבנים, אוקיי? וזה החלטה שלו, בסדר? זה חוקי לגמרי. אוקיי?

כמובן, זה פרילנס, זה לא שכיר, וזה לא גוף ממשלתי, ככה שזה לא הולך להיות… זה לא בעיה מבחינת האפליה, נקרא לזה ככה. אבל אם אתם עסק ממשלתי, [צוחק] בהצלחה לכם. אתם צריכים לתת דין וחשבון אם אתם פוסלים בן אדם.

ובמקרה שלנו, בעסקים הקטנים, בעסקים הקטנים מתחת ל-5 מיליון שקל בשנה, הכל בסדר. זה העסק שלנו, חוקים שלנו. אנחנו נחליט על הכל. הכל טוב.

ככה אנחנו נמצא את העובד המושלם, את החבר צוות המושלם. אנחנו בעצם נשגר את המסרים שאנחנו רוצים שיהיה לו. אוקיי? מה שמעניין אותו. בין אם זה אכפתיות, בין אם זה סדר וארגון, אם אני מביא עוזרת אישית או עוזר אישי, כל אחד וההעדפה שלו. ובעצם אני רוצה לדייק את זה כמה שיותר. ברגע שהשיווק שלי לחברי צוות יהיה נכון, אני אוכל למשוך בכמויות כאלה, ואני יכול להגדיל את העסק בצורה לא נורמלית. אוקיי? כי זה חלק משיווק.

עכשיו, מצאתי את הבן אדם הנכון. סגרנו על הסכם שכר, עשינו חוזה בינינו. הכל מדהים. הוא אומר לי, יאללה, בוא נתחיל.

איך אני גורם לו לעבוד? איך אני גורם לו, מה שנקרא, לדעת את המומחיות, ולהכשיר אותו בצורה הנכונה ביותר?

שלב ההכשרה, הוא חייב להיות סיסטם ברור. אם אנחנו נכשיר את הבן אדם בצורה לא טובה, סביר להניח שהוא יעשה עבודה ממש גרועה. כי אם אנחנו עושים עבודה טובה, הוא לא יכול להגיע ליותר מזה. אוקיי? הוא לומד מאיתנו. אנחנו המקור מידע שלו. זאת אומרת, שאם אני לא אכשיר אותו בצורה טובה ומקצועית והדוקה, עם מעקבים והכל, הוא לא יהיה טוב כמוני. ומה יקרה? השירות ייפגע. הלקוח ייפגע. בוא נגיד, הוא יקבל שירות פחות טוב ממה שהוא קיבל. והוא יתחיל להתעצבן עלינו. 'מה קרה? חודש שעבר השירות היה יותר טוב, מה נהיה?' וזה שלב שאתם צריכים להיזהר ממנו.

ואני אומר את זה מניסיון. אני הכשרתי חברי צוות בצורה לא טובה. אוקיי? ואז עשיתי הכשרה חוזרת. ואני ספגתי המון המון המון, מה שנקרא תלונות מלקוחות. אני לא רציתי שזה יקרה. ואני נכנסתי לעבוד בתפעול, אחרי ששחררתי אותו. זאת אומרת, יש לי כאן מקרה אישי, שאני אומר, חבר'ה, אל תחסכו בהכשרה של העובדים שלכם, של החברי צוות. אוקיי?

אני מציע לבנות איזשהו סיסטם מסוים, של סדרת סרטונים, של צ'קליסטים, של… ממש אתם מדגימים איך אתם נותנים את השירות. איך אתם מדברים עם הלקוח, איך אתם עושים את הסרטון, איך אתם עורכים אותו. כמובן כל אחד והתחום שלו. אם אתה מאלף כלבים, אז איך אתה ניגש ללקוח, איך אתה ניגש לכלב בפעם הראשונה, איך הכלב מגיב לך, סימנים. ממש לפרט הכל על דף.

תחשבו על זה שאתם כמו מחשב. אתם מגיעים ללקוח, ואתם כבר יודעים מראש, בלי לחשוב, מה לעשות. כי זה העסק שלכם. אבל החבר צוות שלכם שמגיע, אין לו מושג מה לעשות. מאיפה הוא יודע? הוא אומר בוא תלמד אותי. אני פה כדי ללמוד, כדי לעבוד.

אז אנחנו בעצם נרצה להקיא את כל המידע שיש לנו, על דף, על סרטון, על איזשהו מקור מידע שהוא יוכל ללמוד ממנו. כמובן לצוות אותו אלינו.

שמגיע מלצר חדש למסעדה, מה עושים? מצוותים אותו לאחד הוותיקים. שאחד הוותיקים ילמד אותו איך הוא ניגש לשולחן, איך הוא מחזיק את המגש, איך הוא מבדיל בין הבונים, לאיזה שולחן ללכת, לזכור מספרי שולחנות. זאת אומרת, הוא מתחיל להשתפשף.

אותו דבר אנחנו נעשה גם בעסק שלנו. אנחנו נתחיל לשפשף את החבר צוות שלנו, שיראה שיחות איך אנחנו עושים עם לקוחות, שיראה איך אנחנו עושים את העבודה מאחורי הקלעים. זאת אומרת, לשבת על זה, עד שהוא מגיע לרמה שאתם אומרים, זה fair enough. לדעתי זה בערך 80% במדד הלקוח המרוצה. אוקיי? זאת אומרת, אם אתם נותנים את העבודה 100%, שיעשה אותה לפחות 80% טוב. אין מה לעשות, חבר'ה, השירות יפגע, הוא לא רובוט, הוא לא טוב כמוכם. אוקיי? החבר צוות לא טוב כמוכם, אין מה לעשות, וכמובן שבשבוע, שבועיים, חודש הכשרה הוא לא יהיה טוב כמוכם, אם יש לכם ניסיון של שנים.

עכשיו, עוד משהו שאנחנו נצטרך להתייחס אליו בשלב ההכשרה, זה כמה תכולה נשאר לי בעסק. הרי, אם אני מגיע למצב שאני יומן מלא, ויש לי מלא מלא לקוחות, איך יש לי זמן עכשיו להכשיר עוד חבר צוות?

זה שלב הפארטו, חברים. זאת הפעולה, שאם תעשו אותה כמו שצריך, היומן שלכם יתפנה לגמרי, ואז תוכלו לעבוד כפליים. גם החבר צוות שלכם יחזיק לקוחות, ותרוויחו על העבודה שהוא עושה, וגם על העבודה שאתם עושים. אתם בעצם תרוויחו כמעט פי 2. הרי למה לא פי 2? כי אתם משלמים גם לחבר צוות שלכם. אבל אתם תרוויחו פי 1.5, פי 1.3, יותר ממה שהרווחתם עד עכשיו. כי אם אתם יודעים לשווק ולמכור, ומגיעים אליכם הרבה אנשים, והחבר צוות שלכם נותן יד, ואם יכולתם לקבל עד עכשיו 20 אנשים, ועכשיו בעזרתו אתם יכולים לקבל 30 אנשים, 35 אנשים, 40 אנשים, אתם מרוויחים בעצם יותר. העוגה גדלה, מה שנקרא.

אז איך אני יודע כמה תכולה נשאר לי בעסק? אנחנו צריכים לחשב בערך את זמן ההכשרה.

אחרי שהכשרנו את העובד הראשון, אנחנו בעצם יודעים כמה זמן לוקח לנו להכשיר חבר צוות חדש. מהרגע שאנחנו מוצאים את הבן אדם הנכון, עד למצב שהוא נכנס לעבודה בעסק. ואז אני בעצם יודע שיש לי איזשהו מרווח זמן מסוים שלוקח לי להכשיר חבר צוות. ועל פי זה אני אמכור ללקוחות שלי.

זאת אומרת שאם שיש לי לקוחות שהם לידים שמגיעים אלי, אני אגיד להם, תקשיב, אני יכול לקבל אותך רק בעוד שבועיים, בוא נקבע את השיחה הראשונה שלנו לעוד שבועיים, כי אני יודע ששבועיים לוקח לי להכשיר חבר צוות חדש. ואז בעצם אני לא עוצר את שלב המכירות ואת שלב השיווק בעסק, בזמן שאני מכשיר את החבר צוות, שהוא הולך לתת את השירות אחר כך.

זאת אומרת אני בעצם מחשב מראש את המסלול של מה שאני צריך לעבור, ולא בעצם מעמיס על עצמי, בזמן שאני מכשיר חבר צוות, אחרת לא יהיה לי חיים. הדבר הכי נורא זה ליצור כלא בעסק שלכם.

אני חוויתי את זה ואני אספר לכם מקרה אישי שלי, אוקיי? אני הגעתי למצב של יומן מלא ולא היה לי שנייה לעצמי. מ-8 בבוקר עד 8 בערב עבדתי, אפילו עד 10 בלילה, בימים מסוימים, והרגשתי כמו עבד, הרגשתי שיצרתי לעצמי כלא. ויום אחד אני הולך לים, ככה בשחרור של אחרי היום, ואני מתחיל לבכות. מתחילות לרדת לי דמעות מהמועקה הנפשית שיש לי. הלחץ הזה של העבודה והעובדים, ועכשיו אני חייב להכשיר אותו, ופתאום הלקוח הזה לא מרוצה, ויש לי עוד מלא עבודה, ולידים שלא התקשרתי אליהם, והרגשתי שאני טובע.

עכשיו, זה לחץ שלא ידעתי להתמודד איתו. הרי לכל אחד מאיתנו יש מדד סטרס מסוים שהוא יכול להכיל, וזה איזשהו שבירת המדד. זאת אומרת, כאילו פרצתי יותר ממה שאני יכול להכיל, ואז הגדלתי אותו בעצם. כי היום אני יכול להכיל את הסטרס הזה, אבל אז לא יכולתי.

ואני לא אשכח את זה, אני הולך לים, ואני יושב, אני רואה את הגלים, ואני בוכה כמו ילדה קטנה, ואני פשוט בוכה מרוב שהיה לי… היה לי קשה בתקופה הזאת, זה היה תקופה מאוד מאוד קשה. זה היה איזה חודש שבאמת העסק שלי היה במה שנקרא בצירי לידה. צירי לידה מטורפים, כאב לי בטירוף בתקופה הזאת.

אבל אחרי שהכשרתי את הצוות, ואחרי שהוא נותן בראש, היום אני יכול להגיד לכם, אתם תראו אותי בסטורי, אני טס כל חודשיים-שלושה ליעד אחר, אני רוב היום מתעסק בשיווק, במכירות, בעבודה על העסק. בשירות אני כמעט לא נוגע. זאת אומרת, אני שילמתי מחיר כדי להגיע למצב שאני, בוא נגיד, מכניס כסף מבלי לעשות את העבודה בפועל.

איזה כיף זה, תחשוב על זה. תחשוב על זה שאתה מוכר, משווק, לוקח לך בערך, לא יודע, שבוע להביא לקוח חדש, לקוח שווה לך שלושת אלפים שקל. החבר צוות שלך לוקח, נגיד, מבחינת העלויות אלף שקלים. בואנה עשית כאן אלפיים שקל על עבודה שאתה לא עושה, אתה מוכר את הזמן שלו ואתה מרוויח כסף. איזה מדהים זה, אה? אז תחשוב איזה כיף זה שיש לך ארבעה כאלה, חמישה כאלה. מדהים, פשוט מדהים.

עד שאנחנו מחליטים גם לשחרר את שלב השיווק והמכירות, שזה כנראה יהיה בפרקים הבאים אם יהיה דרישה לפרק הזה.

אז תרשמו לי ככה בתגובות או בספוטיפיי, בפרטי, מה אתם חושבים על פרק הגיוס העובדים, כי אני יודע שזה חומר שאנשים לא נותנים אותו, אוקיי? יועצים עסקיים לא נותנים אותו, משווקים בכלל לא נותנים אותו, הרי משווקים רק מתעסקים בכמה לקוחות יש לך. אחי, יש גבול לכמה לקוחות אתה יכול להכיל! אני בכלל, אני חושב איתכם כמה צעדים קדימה, על איך אתם מגייסים בכלל את החבר צוות שלכם.

אני יוצא מנקודת הנחה שאתם כבר עברתם אחרי שיווק תותח, שאתם כבר פוּל קפסיטי בעובדים, אה, בעובדים? בלקוחות. ואז אתם צריכים להביא את החברי צוות שלכם. אז הפודקאסט הזה הוא כמה רמות מעל, ואני בטוח שמי שהגיע עד לפרק הזה יודע את זה בוודאות. אז אני דורש את החמישה כוכבים שמגיעים לי. אוהב אתכם.

יאללה, אז עברנו את שלב ההכשרה, העובד שלנו נותן בראש. אממה? החבר צוות שלנו, הוא בן אדם, הוא לא מכונה. הוא רוצה חופשות, הוא רוצה לנוח. הוא נשחק. ככל שעובר הזמן, שהוא עושה את אותה עבודה, נמאס לו.

תחשבו עליכם בזמן הצבא, מי שכאן היה בצבא. איזה מבאס זה? לקום כל יום ולעשות את אותו דבר. כל יום, אותו דבר, פתיחת לו"ז, לעבוד על הטנק הזה, על הספינה הזאתי. לא יודע איפה הייתם בצבא, אני הייתי בחיל הים. אני, היה לי לו"ז, הייתי קם בבוקר, יושב לקפה, סתלבט חברים, יושבים לעבוד על הספינות, הפסקת צהריים, אחרי זה הייתי גם דופק שנ"צ, אל תכעסו עליי, הייתי תקופה ג'ובניק, תקופה קרבי, ככה שאני בכל העולמות. מה שנקרא שנ"צ של אחרי אוכל, קם, פצוץ אחרי השנ"צ, ממשיך לעבוד, חוזר לחדר, מה שנקרא כבר חמש בערב, ארוחת ערב, וזה היה החיים שלי למשך שנה וחצי בערך, אוקיי? בערך חמש מאות ימים. [צוחק] עצוב להגיד את זה, אבל תחשבו על זה, זה כמעט כל יום אותו דבר, זה מחרפן, לא?

אז כנ"ל החבר צוות שלכם. חבר'ה, גם הוא צריך להתאוורר, אוקיי? כאן אני הייתי מכניס ימי כיף, גיבושים, איזשהו שובר שגרה מסוים, איזשהו טיול. כמובן, לא לפחד להשקיע על חברי צוות שלכם, זה השקעה יותר טובה משיווק, חבר'ה. כל המשווקים יגידו לכם ששיווק זה ההשקעה הכי טובה לעסק שלכם, בולשיט. ההשקעה בחברי צוות שלכם זה השקעה הכי טובה בעסק שלכם. כי ברגע שהם יהיו מה שנקרא מאדר פאקרס עם סכין בין השיניים, אתם לא תצטרכו לנהל את העסק שלכם, הם יעשו את זה בשבילכם. הם יהיו כל כך טובים שהם ישווקו את העסק שלכם פי אלף יותר טוב מכם, אוקיי?

הרי החבר צוות הוא המשווק הכי טוב שלנו. כי הוא עובד בתוך החברה, הוא יודע בעצם מה העסק. ותאמינו לי שחברי צוות אוהבים לעבוד בעסקים קטנים. כי כשאתה בעסק קטן, אתה קרוב ליזם. אתה מרגיש את ההתפתחות של העסק, אתה רואה מה הוא עושה. זה לא שאתה נכנס לאיזושהי חברה גדולה ועוד בורג במערכת שם. אתה מה שנקרא, מערכת קטנה, אתה רואה בדיוק מה היזם עושה.

אני רואה את זה על החברי צוות שלי. לי יש מנהלת צוות שאנחנו יושבים כל שבוע לשיחה של פיתוח עסקי, ואני ממש משתף אותה בהחלטות שלי. כמובן היא מקבלת שכר קבוע, ובעתיד כנראה שהיא תתפוס את כיסא המנכ"ל. ככה אנחנו מתכננים. וזה מדהים, כאילו היא ממש שמחה לראות את העסק מתפתח. 'כן, פתאום עוד לקוחות, כן, אנחנו צריכים עוד כוח עבודה, הלקוח הזה לא מרוצה, ואיך אנחנו יכולים לייעל את השירות'. זה כאילו, זה ממש פיצוח. זה לשבת על הדברים.

ואני יכול להגיד לכם שהחברי צוות שלכם, הם רואים בכם כמודל לחיקוי. זאת אומרת, הם לא יכנסו לעסק הזה אם הם יראו את עצמם יותר גדולים מכם. הם רוצים שאתם תנהיגו אותם, הם בעצם רוצים להיות כמוכם. וכאן נכנס שלב הלידרשיפ, ההנהגה, של אני רוצה לסחוף את החברי צוות שלי. אני רוצה בעצם לתת להם פקודות כמו שצריך, אוקיי? זה לא פקודות כמו בצבא, אבל בעצם מה שנקרא שורה תחתונה, אני מחליט את העניינים. מצד שני, אני אשמח לשמוע גם מה אתם חושבים. אבל מי שמקבל את ההחלטות כאן, זה הבוס, אין מה לעשות.

אז חבר צוות, הוא נשחק עם הזמן, אוקיי? ובגלל זה אנחנו נרצה איזשהו רענון, גיוונים, אני יכול לספר לכם אצלי. אני נותן להם בונוסים לפעמים על אם לקוחות מפרגנים, אוקיי? אנחנו מודדים את זה על תוצאות. אם התוצאה הייתה טובה, אם קיבלנו יותר צפיות על הסרטון הזה, אם הלקוח ממש פרגן על הסרטון הזה, חבר צוות מקבל בונוס, בין אם זה בונוס כספי, אבל בונוס יותר טוב שאני ממליץ לכם לתת להם, זה חוויה, לא כסף. כי את הכסף, הוא נעלם לו במשכורת. הוא פשוט עוד כסף שהוא כאילו הרוויח. חוויה, הוא לא ישכח את זה לנצח.

מה אני עושה? אני נכנס לאפליקציית BuyMe, אוקיי? שאז אני יכול לקבל על זה גם חשבונית. וקונה להם בעצם, לחברי הצוות, איזושהי מתנה. בין אם זה קילו גלידה עליי, בין אם זה יציאה לסרט עם פופקורן עלי, אוקיי? בסינמה סיטי יש שם. זאת אומרת, אני בעצם גורם לחבר צוות לחוות איזושהי חוויה בעזרת מה שאני נותן לו.

עכשיו, אני יכול להגיד לכם שאחת המתנות שאני הכי אוהב, זה כרטיסים לסרט זוגיים, פלוס פופקורן, אוקיי? ואני נותן את זה לחברי הצוות שלי. והם מצלמים לי שהם לקחו חבר, אוקיי? ואמרו לו, בוא, אנחנו הולכים לראות את הסרט "ספיידרמן", או "ג'ון וויק", או לא יודע מה שיש עכשיו. והוא אומר לו, 'כן, כן, הבוס שלי, שאני עובד אצלו, פינק אותי, בגלל שעשיתי עבודה טובה, אנחנו נכנסים לסרט מבלי לשלם, הולכים לקבלה, מקבלים פופקורן ושתייה עליו, ורואים את הסרט'. תבינו איזה חוויה זה בראש לבן אדם. הרי הייתי יכול לקחת את ה-200 שקל האלה ולשים לו במשכורת, ולהגיד, יאללה, הרווחת, והוא היה כזה, חה חה, נחמד. והיה שוכח את זה אחרי שבוע.

מצד שני, שהוא חווה את החוויה, הוא לא ישכח את זה בחיים. במיוחד שהוא לוקח חבר, תחשבו על זה, הוא לוקח את החבר שלו לפאקינג סרט על זה שכן הבוס שלי פינק אותי בסרט. איזה מגניב זה, אה? תחשבו עליכם במקום של חברי צוות שמקבלים את הפינוק הזה. מדהים.

גם היופי הוא שלא ציפיתם לקבל את זה. הרי אם יש לנו את מעל המצופה, המצופה ומתחת למצופה. אם אנחנו נותנים משהו מתחת למצופה, מתבאסים עלינו. אם אנחנו נותנים משהו כמצופה, בעצם זה רגיל. ואם אנחנו נותנים משהו מעל המצופה, זה מדהים. אוקיי? עכשיו זה, בואו, זה לא כסף, זה 150 שקל, הכל בסדר. [צוחק] כנראה שאם יש לכם חבר צוות, העסק שלכם עושה הרבה יותר.

אז מה שנקרא, ברגע שאתם מרגישים צורך לתת בונוס, תיתנו אותו, אבל שלא יהפוך להרגל, שלא יהפוך להיות משהו קבוע. כי אחרת החברי צוות שלכם יחכו לזה. אנחנו רוצים לתת בונוס רק במקרים חריגים ומסוימים, ומה שנקרא בהפתעה.

ברגע שאנחנו מדברים על שחיקה לחבר צוות, הבעיות שלו הופכות להיות הבעיות שלך. קח סיטואציה, יש לך חבר צוות והוא עובד אצלך והכל טוב ויפה, פתאום הוא נפרד מחברה שלו. הוא בדיכאון של החיים. מה אתה חושב, שזה לא ישפיע על הלקוחות? על העבודה? הכל משפיע.

הבעיות של החבר צוות הופכות להיות הבעיות שלך, ותצטרך לדעת איך לפתור אותם. זאת אומרת, שאני ארצה להיות כתף תומכת לחבר צוות שלי. אני ארצה בעצם לשאול אותו איך עובר היום. באמת להתעניין בו אבל, מעבר לעבודה. להתקשר אליו באמצע היום, לשמוע מה קורה איתו ולנתק את השיחה. לא לבקש ממנו לערוך את הסרטון הזה, לא לבקש ממנו לדבר עם הלקוח הזה. לנתק את השיחה. פשוט וקל. לבוא, להתעניין, ללכת.

החברי צוות שלכם יאכלו על זה סיבוב. הם יגידו, 'רגע, רגע, מה קרה פה? הבוס שלי התקשר אליי, דיבר איתי, אמר לי מה קורה, שיתפתי אותו וניתק? הוא לא היה צריך ממני משהו?! מה קורה פה?' זה ישרוט להם את המוח והם יעריכו אתכם כל כך על הדבר הזה.

עכשיו, אני יכול לספר לכם, גם אני חוטא בזה. בעלי עסקים, אנחנו אנשים עסוקים ולרוב משימתיים. אנחנו לא חושבים על הדברים האלה, על היחסי אנוש. וזה משהו שאני לקחתי לעצמי לאחרונה. אוקיי? ממש ממש לאחרונה. להתעניין יותר בחברי צוות. לשבת איתם על כוס קפה, לדבר, להתקשר ככה סתם באמצע היום. זאת אומרת, זה חשוב, זה האנשים הכי חשובים בעסק.

יש לנו חבר צוות, הכשרנו אותו. מנענו שחיקה, המשכנו איתו. מתישהו קורים ויכוחים, מתישהו קורים דברים לא טובים. אוקיי? אני לא נכנס עכשיו לדינמיקה של האנשים. אני רוצה כבר להגיע לשלב הסיום של איך אנחנו מפטרים. אוקיי? שלב שהוא פחות נעים. איך אנחנו בעצם מסיימים את העבודה באופן יפה.

לפעמים, אנחנו נצטרך לפטר חבר צוות. כי הוא לא יעשה עבודה טובה, כי הוא אולי קצת יזרוק בעבודה, אולי לא הצבנו לו גבולות. אלף ואחת דברים. אולי אין לנו מספיק עבודה ואנחנו צריכים להגיד לו, תשמע, החברה קורסת, להתראות.

איך אנחנו עושים את זה בצורה טובה? אני אוהב לעבוד על פי המודל של "פספוס אחד". אוקיי? החטאת פעם אחת, הכל טוב. פעם שנייה אתה כבר לא כאן.

זאת אומרת שאני בעצם רוצה לבוא לחבר צוות ולעשות לו סוג של שיחת שימוע. שיחת "יחסינו לאן". כאילו, תקשיב, לא מקובל עליי מה שקורה פה. כאילו, מצד אחד אני רוצה לשמוע מה אתה חושב, אבל יש לנו חילוקי דעות, דברים כאלה. לנסות להגיע לאיזושהי פשרה מסוימת. לראות בעצם מה קורה. מה קורה מבחינת החבר צוות, למה אנחנו לא מרוצים ממנו, וסוג של להעמיד אותו במקום, אבל במקום חברי. לא של אני מעליך, אלא תקשיב, אני בסופו של דבר משלם לך, אני רוצה לקבל תמורה לכסף שלי, אוקיי? זה צריך לקרות ככה. כמו שאני אומר. אוקיי?

אנחנו חייבים להיות אסרטיביים. וזה יכול לפגוש אותנו במקומות לא נעימים. שלמשל, אנחנו מפחדים לצאת הבוסים, החראות האלה, על העובדים. מצד שני, אנחנו אולי נחמדים מדי, ואז העובדים זורקים עלינו.

זאת אומרת, הגבול בין חבר לבוס, הוא נורא נורא דק, ואנחנו צריכים לשחק על הסקאלה הזאת. זה כמו מפקד בסדיר. מי שהיה בצבא יודע שמפקד בסדיר הוא מצד אחד, הוא מנסה להיות איתך הכי סחבק שהוא יכול להיות, אבל מצד שני, אם הוא אומר משהו, אתה עושה. אוקיי? אין מה לעשות. הוא המפקד שלך. הוא סמכות מעליך. ואני זוכר שאחד הקשיים של המפקדים, זה בעצם לייצר איזשהו שיח פתוח, אבל מצד שני, גם מילה שלו זה מילה.

לי היה מפקד שעשה את זה בצורה נהדרת. מפקד בצבא, לקראת סוף השירות שלי, הוא אמר לי, תקשיב, אני הולך לתת לך את הנשמה, אוקיי? אני הולך לתת לך הכל, בין אם תפסו אותך עם זקן או תספורת וזה, אני שורף לך את זה, אני מטפל בזה, אני נותן את התחת שלי בשבילך. אבל, אם אני אומר משהו, אתה עושה. אני אומר לך תעבוד על הספינה הזאת, אתה הולך ועובד על הספינה הזאת. לא תכבד אותי, אני אזרוק עליך בפרצוף, אני אעשה לך את החיים חרא. תכבד אותי, אתה תחיה כמו מלך.

אבל זה היה התיאום ציפיות בינינו. של תקשיב, מצד אחד, אני דואג לך הכי הרבה שאני יכול, בתור מפקד. מצד שני, אם אני אומר משהו, אתה עושה. אין על זה ויכוח. אוקיי?

עכשיו כאן אנחנו נכנסים לאיזשהו סמכות, לצבא, זה פחות עובד בחיים האזרחיים, זה משהו שהוא הרבה יותר רגוע, אבל אני לקחתי את זה מאותו מפקד, ואני אוהב מאוד את הגישה הזאת, של תקשיבו, אני אתן את התחת בשבילכם, אבל אם אני אראה איזושהי זריקה מהצד שלכם, אני כבר לא אהיה הבן אדם הנחמד הזה, וכנראה זה ילך לשיחת יחסינו לאן עוד פעם, או יאללה ביי.

בסופו של דבר אנחנו רוצים בעצם להתחבר לחברי צוות שלנו, זה אנשים שהם חשובים לנו, שאנחנו הולכים לבלות איתם המון המון זמן מהחיים שלנו.

אם בשלבי הגיוס אתם רואים שזה בן אדם שאתם לא מתחברים אליו, עדיף שלא תקבלו אותו מההתחלה, כי זה רק יעשה לכם רע, אתם תשרפו עליו זמן הכשרה, הוא לא ישאר בעסק, אתם סתם תטחנו עדיין שירות, כאילו ותפעול, וחבל.

אז בואו נרד לפרקטיקה, איך אנחנו מפטרים בכיף.

אנחנו בעצם קובעים שיחת… איזושהי פגישה, או בזום או פרונטלי עם החבר צוות שלנו, ואומרים לו שאנחנו החלטנו להפסיק את העבודה, אוקיי, ממש ככה, החלטנו להפסיק את העבודה, דרכינו נפרדות מכאן, אתה יוצא לדרך חדשה שהיא לא בעסק הזה, אני מאוד אהבתי לעבוד איתך, אוקיי? ממש להגיד את המילים האמיתיות, אוקיי? לא לסבן, ככה וככה הפריע לי, מצד אחד מאוד אהבתי לעבוד איתך, אם תרצה איזושהי המלצה, משהו, חופשי אני אמליץ עליך, אני אספר לאנשים שאתה הולך לעבוד אצלם, איך היה החוויה שלי איתך, זאת אומרת, אתם רוצים לסיים את זה בטוב. אין לכם מושג כמה הבן אדם הזה יכול להשפיע על העסק שלכם, איזה שם הוא יכול לעשות לו, הוא עבד בתוכו, הוא ראה אותו מבפנים, זה יכול להגיע אפילו לדברים משפטיים שהוא יכול להפיץ. כאילו… אתם יכולים למנוע את הבלאגן הזה בלסיים בטוב. אין לכם מושג איפה תראו את הבן אדם הזה יותר. וזה לגיטימי.

זאת אומרת, אתם רוצים להבהיר לו שאין עם זה בעיה. לפעמים יש חילוקי דעות. גם אני לא מקבל כל לקוח שלי ולא מקבל כל חבר צוות שלי, ולפעמים גם את הדעות של חברי הצוות שלי אני דוחה.

אני אומר את השורה התחתונה, ואני מחליט. אבל אני רוצה בעצם שהם יהיו גם רתומים למשימה. כי לכפות עליהם את המשימה, זה בחיים לא יעזור. הם יזרקו עליי, אוקיי? מתישהו הם לא יעשו את זה פשוט. חבר צוות עושה תמיד יותר טוב כשהוא רוצה ולא שהוא חייב. ברגע שהוא ירצה לתת, כי הוא אוהב אתכם, והוא באמת מאמין בחזון של החברה, הוא יעשה עבודה פי אלף יותר טובה מאשר כי הוא חייב לעשות אותה.

אז ברגע שאנחנו עושים את זה, אנחנו בעצם מסירים את החבר צוות על פי צ'קליסט, מכל חומר שהיה של החברה, בין אם זה בדרייב, בין אם זה קורסים, בין אם זה חומרים, גישות לכל מיני לקוחות שיש לו.

זאת אומרת, יש כאן המון המון מידע באוויר שאנחנו צריכים להסיר, שלא יהיה לו גישה אליו יותר, כי הוא פשוט לא רלוונטי אליו. וזהו, ולסיים את זה בטוב. אוקיי? אפילו אני הייתי מדבר איתו איזה כמה ימים אחר כך, או שבוע אחר כך, לראות מה קורה, ולהיות בן אדם. הרי פיטורים זה לא נעים. לדעתי זה אפילו יותר נורא למעסיק, אוקיי?

כי זה לא נעים לבוא למישהו שהוא מקבל אצלכם כסף באופן קבוע, על פי עבודה, ולהגיד לו שומע, זה לא יכול להמשיך. עכשיו, מה המחיר של או לפטר אותו, או לגרום לו שישאר בתוך העסק ויעשה נזק? כמובן שעדיף לפטר אותו. אבל זה החלטה רגשית, אוקיי? זה קשה לעשות את זה. זה קשה. קל לחשוב על זה, בפועל אני מכיר מעט אנשים שיכולים לעשות את זה בלי ייסורי מצפון, או בלי להתרגש לפגישה הזאת.

דבר אחרון. חבר, מי שמאזין לי, חברה, מי שמאזינה לי, אתם כלום בלי הצוות שלכם, בסדר? אתם לא יכולים להגיע לסקיילים גבוהים, אתם לא יכולים להגיע למחזורים גבוהים, ללגעת בכל כך הרבה לקוחות, מבלי הצוות.

העובדים שלכם, החברי צוות שלכם, הם המשווקים הכי טובים שלכם, הם יודעים בדיוק איך העסק עובד, הם מדברים עם הלקוחות, אני מדבר רק על שלב השירות, אפילו לא השיווק והמכירות או הכספים, רק השירות, הם יודעים כאילו הכי טוב.

אני באמת חושב שאני לא יכול לגדול, ואני תקוע בתקרת זכוכית של כמה לקוחות אני יכול להגיע אליהם, בלי חברי צוות. כי החברי צוות שלי הם אלה שמאפשרים לחזון שלי להתממש, ואני בעצם גורם להם להתפתח תחתיי. בין אם זה תפקידים ניהוליים יותר, בין אם זה תפקידים חדשים, בין אם זה הכשרות שאני נותן להם, שהבן אדם הזה נכנס אלי X ויוצא Y, או יוצא X פלוס 1, X פלוס 2, או X כפול 2, הוא יוצא יותר ממה שהוא נכנס אלי, וזאת הסיבה העיקרית שהוא נשאר.

חברי צוות נשארים אצלנו בשביל שלושה דברים:

אחד, משמעות. הוא רוצה להרגיש משמעותי. אוקיי? הוא רוצה להרגיש שמה שהוא עושה, הוא באמת תורם לאיזהשהו מישהו, ועושה איזשהו מעשה טוב בעולם.

שתיים, צמיחה והתפתחות. הוא נמצא בעסק שלי, בגלל שהוא מרגיש שהוא צומח, שהוא מתפתח. אם הוא מרגיש שהוא לא צומח ומתפתח, ועושה את אותה עבודה רפטטיבית לכל החיים שלו, הוא יעזוב אותי מתישהו.

ורק המספר השלישי, כסף. העובדים שלנו בסופו של דבר גם מרוויחים כסף על העבודה שהם נותנים.

הדבר שאתם הכי רוצים להימנע ממנו, זה לגייס חבר צוות שנמצא אך ורק בשביל הכסף. מהסיבה שזה כמו לקוח שנמצא בגלל מחיר. ברגע שהוא יראה הצעה טובה יותר, שמשלמת יותר, בתנאים אחרים, הוא פשוט יקפוץ עליה ויזרוק אתכם לכלבים, אוקיי? אתם רוצים לעבוד עם בן אדם שמחובר אליכם, שאוהב אתכם בתור בן אדם ולא בתור תלוש משכורת שאתם נותנים לו.

חברים, עד כאן היה הסיכום של הפרק הזה של שיווק לעובדים שלנו, מה שנקרא. איך אנחנו מגייסים, מי העובד הראשון, מתי אנחנו מגייסים אותו, איך אנחנו עושים מחקר אווטאר, הכשרה, למנוע שחיקה, לפטר, וכמובן החשיבות של הצוות.

זה היה פרק שמאוד מאוד אהבתי להקליט, נהניתי בטירוף, אני מאוד אוהב את תוך הביזנס, באמת לבנות את העסק לעתיד קדימה, ולאו דווקא רק שיווק, מכירות, שיווק, מכירות, ולהתקע כפרילנסר עם ימבה עבודה, אלא באמת לבנות כאן אימפריה.

אני אשמח שתרשמו לי מה אתם חושבים על הפרק הזה.

עד כאן אני הייתי אביתר, נתראה בפודקאסט הבא, ויאללה ביי.

 

לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה

7 views0 comments

Comments


bottom of page