בפרק זה רות עדן, מנכ"לית ומייסדת שותפה בקומיוניטי פורוורד, מראיינת את תומר שרף, Global Developer Relations Manager ומנהל קהילת המפתחים ב - Lightricks. הקהילה שתומר מנהל היא קייס סטאדי חשוב לאימפקט שקהילה מקצועית פנים ארגונית מייצרת ברמת החברה כולה, ובעיקר על המיתוג של חברה טכנולוגית כלפי חוץ. תומר שיתף אותנו איך פיצח אתגרים שמעסיקים כל מנהל.ת קהילה פנים ארגונית - איתור המוטיבציה הפנימית של העובדים, הגדלת המעורבות האורגנית ורתימת הדרג הניהולי בחברה, והחלק האהוב עלינו - איך מודדים את ההצלחה של הקהילה.
תאריך עליית הפרק לאוויר: 20/02/2024.
קריינית: "The Community Factor", קהילות שעושות הבדל. הפודקאסט מבית "Community Forward".
[מוזיקת פתיחה]
רות: היי לכולם, אתם מאזינים לפודקאסט שלנו, "The Community Factor", הפודקאסט שייקח אתכם אל מאחורי הקלעים של קהילות, חברות וארגונים. אני רות עדן, מנכ"לית ומייסדת שותפה ב-"Community Forward", ואיתי נמצא היום תומר שרף, אהלן.
תומר: אהלן, איזה כיף להיות פה.
רות: מנהל קהילת המפתחים ב-"Lightricks". מה הולך?
תומר: מה נשמע?
רות: וואלה, סבבה. מה, מה נתחיל? אולי תספר בכמה מילים על Lightricks, למי שלא מכיר.
תומר: מגניב, אז לטובת ככה מי שלא שמע, אנחנו Lightricks, חברה ירושלמית, הוקמנו לפני עשר שנים, ומה שאנחנו עושים זה בעצם פיתוח כלים מתקדמים לעריכה של וידאו, לעריכה של תמונות. הרבה פעמים החוויה הזו של עריכת וידאו, אולי יצא לחלקכם להתנסות, היא נורא מסובכת, זה תהליך כזה נורא נורא לא אינטואיטיבי.
רות: נכון, נכון. נוראי, נכון.
תומר: כן. אנחנו באים ולוקחים את זה בעזרת הפיצ'רים הכי מתקדמים, טכנולוגיות הכי מתקדמות, AI עכשיו שזו תקופה סופר מטורפת, ומנגישים אותו ליוזרים שלנו בצורה הכי קלילה, בפלאפון, בכמה לחיצות, התוצרים באמת מדהימים. [רות מהמהמת בהסכמה] ובשנה וחצי האחרונות גם רכשנו פלטפורמה שנקראת "Popular Pays", כדי לעזור ליוצרי תוכן שלנו גם לייצר כסף, לעשות מוניטיזציה ליצירות שלהם.
רות: או, מוניטיזציה וקהילות אנחנו אוהבים.
תומר: לגמרי. וזהו, קצת מספרים, אנחנו 500, קצת יותר מ-550, 600 עובדים, יש לנו סניפים פה בארץ, בלונדון, בארצות הברית. מעל 500 הורדות למוצר, 500 מיליון כמובן.
רות: איזה אפליקציה זאת? כאילו ב…
תומר: יש לנו שלוש אפליקציות מרכזיות, שזה "Facetune", שזה בעצם האפליקציה המוכרת יותר, שהיא לעריכת סלפי, "Photoleap", שהיא לעריכת תמונות.
רות: וואלה, יש לי!
תומר: כן?
רות: יש לי "Facetune", אני כמעט בטוחה שיש לי. תכף אני אכנס לבדוק.
תומר: יאללה, אני אראה לך אחרי זה. ו-"Videoleap", שזה מוצר שהוא בעצם לעריכה ויצירה של וידאו.
רות: אוקיי, ואתה מנהל קהילה פנים ארגונית, למפתחים בתוך Lightricks?
תומר: נכון. אז בגדול יש לי שני כובעים. אחד מהם זה מנהל את הקהילה הפנים ארגונית בתוך Lightricks, שזו קהילת המפתחים. אני מנהל את הקהילה של ה-Tech Department, שבעצם במקומות אחרים זה מקביל ל-R&D. אני יושב שמה. והקהילה השנייה שאני מנהל, הכובע השני, זה בעצם הקהילה החיצונית שהיא סביב הקהילה הזאת. כלומר, אנשים שצורכים את התוכן שאנחנו מייצרים, מגיעים למיטאפים, קוראים את הבלוג הטכנולוגי שלנו.
רות: שזה מה? זה אקו-סיסטם, או זה אנשים כמוני שמרטשים את הסלפי שהם עשו?
תומר: אז בגדול, זה הקטע בתפקיד שלי, שהתפקיד הזה הוא מופנה לקהילה הטכנולוגית. כי מה שאני חושב שהכוח הגדול שיש לי בתפקיד, או ההזדמנות הזאת בניהול קהילת מפתחים, שאני חושף צד, אני מספר את הסיפור הטכנולוגי של החברה, שהרבה פעמים הוא לאו דווקא זה שהוא בצורה מאוד אינטואיטיבית מתקשר למוצר. כלומר, המוצר לעריכת וידאו, תמונות, כמו שאמרתי, ומאחוריו יש טכנולוגיה מדהימה ומאוד מאוד מעניינת. יכול להיות שאני בן אדם שלצורך העניין לא מתעניין בתמונות ועריכת וידאו, אבל הטכנולוגיה נורא נורא מעניינת אותי, וזה הקהל שאנחנו מחפשים בעצם, אנשים שמתעניינים בעולמות של AI, Machine Learning, Image Processing, כל הדברים שאנחנו עושים ב-Lightricks.
רות: אז אפשר להגיד שקהילה אחת היא קהילה באמת פנים ארגונית למפתחים, והשנייה אולי נקרא לה מיתוג מעסיק? זאת אומרת, בואו תכירו את הטכנולוגיה של Lightricks, ואולי תרצו לבוא לעבוד אצלנו?
תומר: אני חושב שמיתוג מעסיק זה בעצם מטרייה מאוד רחבה, שאני בהרבה שיתוף פעולה איתה, אבל ההבדל שהקהל היעד שלי הוא מאוד מאוד ספציפי. אם במיתוג מעסיק בעצם רוצים לבוא ולהגיד… למכור את החברה כמעסיק, כלומר, לשווק את החברה כמעסיק, אני בא ורוצה להגיד, זאת הטכנולוגיה שלנו, בצורה שהיא לא שיווקית, זה מה שאנחנו עושים, זה האתגרים שאנחנו מתעסקים איתם, זה מה שאנחנו פותרים ביום-יום. וככה ליצור בעצם את העניין, להיות מקור ידע. כי כשאני חושב ש… חברות מבינות את זה הרבה לאחרונה, ואני גם רואה את זה בתור מי שנמצא בקבוצות של ה-DevRel בישראל, שזה בצמיחה מטורפת, כי אנשים מבינים שהיום ניהול של קהילה טכנולוגית בתוך ארגונים, זה לא משהו שהוא נחמד שיהיה, זה לא nice to have, זה משהו שהוא must have. [רות מהמהמת בהסכמה] כאילו, אנשים צריכים את זה, בין אם זה חברות שרוצות לגדול ורוצות שיכירו את הסיפור הטכנולוגי שלהם, לגייס כסף ממשקיעים, [רות מהמהמת בהבנה] להעלות את המוניטין של החברה, כלומר, אפשר לשחק עם הדבר הזה הרבה, אבל מיתוג טכנולוגי זה משהו שאנחנו רואים מתפשט בצורה מאוד מאוד משמעותית בארץ. בחו"ל זה כבר התחיל המגמה הזאת.
רות: אז בעצם מה שאתה אומר, זה שה-reason why של Lightricks, ואני רגע אתמקד בקהילה החיצונית, אנחנו תכף נצלול גם לקהילה הפנימית, לקהילה האקו-סיסטמיאלית נקרא לה, זה בשביל למתג את המוצר כמוצר, כדי לבחון את… מספר אספקטים, שיהיה להם יותר קל לגייס כסף, לגייס עובדים, למצב את עצמם בצורה מסוימת. בסוף הרי מה אני שואלת? כשקהילה מחליטה לשים את ה… סליחה, כשהארגון מחליט לשים את המשאבים שלו על קהילה, הוא צריך להבין בשורת ביזנס, איך, במה זה תורם לו? זאת אומרת, למה יש את התפקיד שלך? מה אתה אמור, איזה ערך אתה נותן ל-Lightricks בזה שאתה מנהל את קהילת המפתחים ומפתחות, אני מקווה, נכון? יש?
תומר: ברור, לגמרי.
רות: ואת הקהילה החיצונית. למה אתה חושב שזה קורה?
תומר: כן. אני חושב שקודם כל זו שאלה שברמה החודשית אני מציג אותה ב-tracking שלי. יש לי טרקינג עם ה-CTO, שהוא בעצם… הוא גם אחד הפאונדרים אצלנו, והשפה הביזנסית שאת מדברת אליה היא לגמרי חלק מהתפקיד שלנו.
רות: רגע, אז אתה כפוף ל-CTO?
תומר: אני כפוף ל-CTO, כלומר, אני מדווח ל-CTO אחת לחודש, אבל אני חלק מהצוות ברנדינג שלנו.
רות: אוקיי.
תומר: כי שם אני בעצם אני פועל, כמו שאמרת, ביחד עם המיתוג מעסיק, internal communication וכולי. הסיבה שהביאו אותי ל-Lightricks, אני חושב שהיא… הבינו את הצורך, כמו הרבה חברות בשנים האחרונות, במיתוג הטכנולוגי. במקרה שלי זה כדי לחזק את האזורים של hiring ו-retention. הם מבינים שעובדים שיש להם את הכלי הזה להתפתח בעבודה, להציג את מה שהם עושים ועושות, לכתוב בלוגים טכנולוגים, זה משהו שמאוד מאוד חשוב, א', לשימור שלהם, וב', כדי ליצור שגרירים שיבואו וידברו בכנסים. יש פה איזה win-win כזה. ובנוסף לזה, הפיתוח של העובדות והעובדים, שזה משהו שהוא כבר הרבה הרבה מעבר ל…
רות: כן.
תומר: …כדאי, זה משהו שחייב שיהיה לדעתי בארגונים, זה משהו שעובדים, חשוב להם שהוא יהיה.
רות: נכון.
תומר: אז אני חושב שהסיבה העיקרית שהביאו אותי זה כי שמו לב שיש יוזמות כאלה, אבסטרקטיות מאוד, שמתחילות לצמוח, פה איזה מישהו שרוצה לעשות משהו, פה איזה מישהו שרוצה לעשות בלוג, והבנה שרוצים לגדול ולגייס, וצריך פונקציה שבעצם תבוא ותיקח את כל מה שאנחנו עושים פה, תוציא אותו החוצה, שאנשים יכירו מה אנחנו עושים, וזה משאבים אדירים, זה עוד אנשים שיכולים להגיע ולהצטרף בעצם, זה בעצם מוניטין שגדל של החברה, זה משהו שהוא ביזנסי לגמרי. בעיניי, בטח בתקופות שהשוק כל כך משתנה, ויש את ה-AI ודברים כל כך אדירים שקורים, בעיניי זה מאוד חשוב שיקרה, כי אם הדברים האלה קורים והם אדירים ורק אנחנו יודעים עליהם, זה קצת חבל, כי גם אפשר לשתף ידע, וגם אפשר למשוך מועמדות ומועמדים פוטנציאלים.
רות: אז בוא תיקח אותי רגע, תתאר לי, day to day, איך זה נראה, קהילת ה… DevRel?
תומר: כן, קהילת מפתחים.
רות: אוקיי, יאללה. ומפתחות. [צוחקת]
תומר: אני אחלק את זה לשניים. קהילת מפתחים ומפתחות. אני אחלק את זה לשניים. אני חושב שהחלק הראשון זה היה חלק באמת שהגעתי ובאתי לארגון, אז היה צריך להגיד מי זה הבן אדם המוזר הזה שרוצה לבוא למנהלות ולמנהלים ולהגיד להם, אני צריך זמן מהמפתחות והמפתחים שלכם. הממ… התפקיד העיקרי שלי היה ליצור איזו תשתית, ליצור את הקרקע הזאת, שיש תהליכים, שיש הבנה איך נראה תהליך ליווי של מישהו או מישהו שרוצה לכתוב בלוג, לעבוד על הבלוג במונחים של SEO ואיך לשפר אותו, שאנשים שכותבים ידעו שזה בעצם… יש איזו אופטימיזציה, ושהבלוג שלהם מגיע לכמה שיותר אנשים, להבין מי הקהל יעד הרלוונטי, איפה אנחנו רוצים לראות את עצמנו, כלומר אני השאיפה שלי, וגם נדבר על זה עוד בהמשך, זה כשאנשים חושבים על העולם של מובייל, על העולם של generative AI, עולה להם Lightricks, זאת האסוציאציה מבחינתי, שיכול להיות שיש היום הרבה אסוציאציות אחרות מוצריות, אבל בקרב קהל היעד הטכנולוגי, זה מה שהיינו רוצים שיהיה. אז היום-יום הוא בעצם הרבה דברים שחוזרים, כלומר יש לנו פלטפורמות בתוך החברה, שזה גם ערוצי slack, גם אחת לחודש שיש הרצאות פנימיות שאנחנו עושים, זה נקרא Dev Seminar, אנשים באים ומציגים use case, אתגר שהיה להם, משהו שהם למדו, ויש את הדברים שהם בעצם החיצוניים, שזה, פשוט זה קשור בעיניי, שזה אנשים שעשו איזה תוכן בפנים.
רות: ואז אתה מוציא את זה החוצה.
תומר: מוציאים את זה לכנסים, פודקאסטים, כמו פה דרך אגב, מיטאפים, כל דבר כזה או אחר, והם תלויים אחד בשני, אנחנו צריכים אנשים שבאמת מאמינים ואוהבים את מה שהם עושים, כדי שזה גם יצא החוצה, צריך להיות הלימה בין שניהם.
רות: אז בעצם מה שאתה אומר זה שיש קהילה פנימית, שמתקיימת לצורך העניין בסלאק, ששמה מתקיים השיח ה-day-to-day לגבי מפתחים ומפתחות.
תומר: הוא קורה בסלאק, הוא קורה בעיקר פנים, כאילו, face to face, [רות מהמהמת בהסכמה] יש לנו גילדות שבהן קורה בעצם הסשנים האלה, שהם מדברים ומעבירים את הידע שלהם. לדוגמה, היה לנו מישהי שדיברה על איזה באג שהיא הצליחה לפתור בצוות שלה והציגה את זה, וזה משהו שככה היה מאוד משמעותי, הרבה אנשים למדו מזה וזה עזר אחרי זה בצוותים אחרים. כלומר, מה שמנחה אותנו בקהילה, גם הפנימית וגם החיצונית, כי כן, זה חשוב להגיד, זה לתת ערך. בעולם שבו אנחנו פותחים את היומן, נכון? את פותחת עכשיו את האימייל ויש מלא מלא מיילים…
רות: נכון.
תומר: ואנחנו ככה רבים על ה… או יש איזה תחרות על הקשב של כולם, אם זה משהו שלא מייצר ערך, זה לא יעניין, לא את האנשים בארגון, שיכולים להתעלם מהזימונים האלה, ובטח לא אנשים חיצוניים לארגון. אז זה נהיה ככה יותר…
רות: אז הקהילה הפנימית היא קהילה מקצועית, שהמטרה שלה היא לעודד למידה. זאת אומרת, היא לעודד שיתוף ידע, פתרונות גדולים.
תומר: חד משמעית.
רות: מהמם. ואז אתה בעצם אומר, אוקיי, יש לי פה משאב… לא משאב, סליחה, יש לי פה תוצרים נפלאים, case studies, בלוגים שהם כתבו, בואו ניקח את זה פנים ארגונית ונוציא את זה כלפי חוץ, ואז בעצם אתה מקבל… double value על הדולר.
תומר: לגמרי.
רות: זאת אומרת, אם אתה במילא כבר יצרת את הקהילה ואת האימפקט, אז בוא עכשיו ניקח את זה וגם נשווק את זה כלפי חוץ, בכנסים וב… לא יודעת מה, אתרים מקצועיים כאלה ואחרים, בשביל לייצר attraction וברנדינג ל… לטכנולוגיה.
תומר: לגמרי. גם אני יכול לתת אפילו דוגמה שתעשה את זה פשוטה, על המעבר הזה מבפנים לחוץ. הייתה אצלנו מישהי שעשתה, דיברה בצוות שלה, שמעתי שיש איזה נושא מעניין, שהיא עשתה אופטימיזציה לאחד התהליכים שלנו, לאחד התהליכים שפועלים על המעבד של הפלאפון. עשינו בלוג, הפצתי את זה בכל מיני קהילות טכנולוגיות, רדיט, קהילות בארץ, והבלוג הזה התפוצץ, הוא ממש צבר כאילו אלפי צפיות, וזה דוגמא למישהי שהרגע סיפרה על איזה אתגר שלה, שנתן ערך פה לחבר'ה, נתן ערך לחברות, לחברים שאיתה בצוות, וזה משהו שהיה מעניין גם כלפי חוץ, ופתאום היא קיבלה הרבה שאלות, הזמינו אותה גם לעשות אחרי זה איזה סשן, כלומר, זה משהו שעושה הרבה אדוות. ברגע שמוציאים את הדברים האלה החוצה, אתה לא יודע לאן זה יכול להגיע. סשן אחד שעשינו בפנים עבר להיות סשן חיצוני, פתאום הזמינו אותו לאיזה כנס. זה דברים שאנחנו רואים אותם הרבה בעולם הזה של קהילות. כאילו, את האימפקט הזה.
רות: אתה יודע מה מדהים? שאין בכם את החשש, ואני מתה על זה, אני אומרת את זה ממש לחיוב, שאתם בסוף מפתחים עובדת, ואתם שמים אותה על הבמה ונותנים לה את הספוטלייט, ובסוף היא הופכת להיות מאוד מאוד אטרקטיבית למתחרים שלכם. [תומר מהמהם בהבנה] זאת אומרת, עכשיו יש לה שם של מישהי שסופר מקצועית, שפתרה בעיה מטורפת במעבד במובייל, וואטאבר, ומחר המתחרים שלכם יכולים להציע לה הצעה הרבה יותר גבוהה ממה שאתם מציעים לה, ואולי היא תיקח אותה.
תומר: זאת אומרת, אולי שמנו עליה איזה מטרה כזאתי?
רות: אולי.
תומר: אני חושב שזה שאלה שעולה לפעמים, בטח גם בהתחלה. בעיניי, עדיף להיות חברה שמפתחת את העובדים שלה ושמה אותם במרכז, ואגב, הרבה פעמים קורה דווקא דבר הפוך, שפחות אינטואיטיבי, שאנשים או נשים רואות מישהי שמרצה, ואומרת, הייתי רוצה להיות איתה בצוות.
רות: נכון.
תומר: או נשמע לי מעניין מה שהחבר'ה האלה עושים שמה.
רות: נכון.
תומר: ואני חושב שיש משהו, יש סיכון יותר גדול בלנסות להחביא אנשים ולא לתת להם את הבמה ולא לפתח אותם, אני חושב שמישהי כזאת, כמו לדוגמה אחת אצלנו שעשתה כבר חמש סשנים, היא מישהי הרבה יותר dedicated לארגון, הרבה יותר קשורה, הרבה יותר מרגישה מוערכת.
רות: אני מה זה מסכימה. נכון.
תומר: זה עוד אפילו, לא דיברנו אפילו על ההערכה שהאנשים האלה מקבלים בתוך החברה, שזה חשוב לא פחות, דרך אגב, מהאקוסיסטם בעיניי…
רות: אם לא יותר.
תומר: זה שיודעים מה הם עושים, זה שהם מקבלים recognition. אני נגיד מקפיד שה-CTO שלנו, יש לנו פורום חודשי של כל הטק, יקריא כל אחד שעשה בלוג, יגיד עליו כמה מילים. אני מקריא את כל מי ש… מציג את כל מי שעשה מיטאפים, כלומר, זה חלק אחר שאולי נגיע אליו, אבל זה איך בונים את הדבר הזה, את זה שאנשים רוצים, כי זה הדבר הכי גדול בקהילה מבחינתי, האורגניות, האנשים שבאים ורוצים לעשות, כי אם היינו מבקשים מהם טובה, "היי, תגידי מה את אומרת, בוא נעשה איזה בלוג", זה לא משהו שהוא תופס לאורך זמן.
רות: תקשיב, אתה יודע מה אתה מזכיר לי? לפני אה… אנחנו דיברנו על זה לפני שהתחיל הפרק, שבגלגול הקודם שלי הייתי marketing director בפירמת עורכי דין בינלאומית, בשם "פרל כהן", שאני מאוהבת במשרד הזה ואני number one fan ואדבוקטורית שלו, וזה הייתה, שוב, כאמור, פירמה בינלאומית, ומטבע הדברים יד ימין לא תמיד יודעת מה יד שמאל עושה, בטח לא שזה משרד מולטי-דיסציפלינרי, ויש לך מיסוי, ויש לך קניין רוחני, וליטיגציה ונדל"ן… וכשאני נכנסתי לתפקיד, אמרתי, תקשיבו, חבר'ה, בואו נעשה weekly brief. מה זה וויקלי בריף? כל שותף שולח אליי את העסקאות הכי מטורפות שהוא עשה, אני שמה את זה ב-one pager, ואני משגרת את זה לכולם, וככה כל העובדים מכל המשרדים, מכל המקצועות, יכולים ללמוד מה הקולגות שלהם עשו.
תומר: מדהים.
רות: עכשיו, בהתחלה הייתי צריכה ממש ללכת ולקושש, כמו שאמרת, תעשה לי טובה, בבקשה, בבקשה, בבקשה. ואחרי ארבע שנים, כשסיימתי שם את התפקיד שלי, השיחה האחרונה שלי הייתה שיחת "נזיפה", אני בכוונה עושה את זה עם גרשיים, כי ברור שזו לא באמת היה נזיפה, אבל שה-managing partner התקשר אליי ושאל אותי, למה לא הכנסתי אייטם של שותף כזה או אחר? זאת אומרת, זה כבר הופך להיות סוג של מריבה, אני רוצה להיות בתוך הדבר הזה, כי ברגע שאתה מאדיר אנשים, ומוקיר ומכיר בעשייה שלהם, וזה פומבי, וזה מה שקורה הרי הרבה פעמים בתוך קהילות, כולם רוצים לקחת בדבר הזה חלק.
תומר: לגמרי.
רות: אז זה ממש מהמם…
תומר: זה מדבק.
רות: לגמרי מדבק. בטח כשזה פנים ארגוני, ואחר כך, כמו שאתה אומר, אתם מוציאים את זה החוצה, אז בכלל, עוד יותר מגביר את האימפקט של זה.
תומר: אגב, זה גם עוד selling point. עכשיו אנחנו רוצים להכניס אפשרות ש… כמו שאתם פה מצלמים ומעלים אחרי זה את התוכן החוצה, שגם את הדברים הפנימיים יהיה אפשרות לצלם. כלומר, אם אני מישהו שבא ומחליט לתרום מהזמן שלי, וכמובן לקבל תהליך של אחד על אחד איתי, one on one, הוא יודע שגם יש לזה אימפקט, הוא יכול אחרי זה להשתמש, הוא יכול לשלוח את זה לכנסים, זה משהו שמאוד קשור אחד לשני.
רות: מהמם.
תומר: ואני רוצה להוסיף משהו קטן על מה שאמרת, על תחילת הדרך הזאת, כי אני חושב שדווקא למנהלי ומנהלות קהילה, זה משהו שמאוד מאוד, הכניסה לארגון, יש שם כל מיני גורמים. כלומר, יש את המנג'מנט, צריך לראות שהארגון בשל לפתוח קהילה, הוא רוצה, הוא מבין את הערך בזה, כמו שאמרת…
רות: נכון.
תומר: שזה תהליך שאני חושב שנסכים שהוא הולך וגדל בישראל. אנשים מבינים שזה ביזנס.
רות: נכון.
תומר: והדבר השני זה בעצם לרתום את המנהלים והמנהלות שלהם, שכמו שאמרנו בהתחלה, כנראה שהם לא קמים בבוקר ואומרים, 'וואי, הלוואי שמישהו היום יבוא ויבקש ממני זמן מהמפתחות והמפתחים שלי, על חשבון הספרינט' [צוחקים] אנחנו צוחקים, כי זה דבר הזוי כמובן. אז אני חושב שאחד הדברים שאני עשיתי הוא א', לעשות סקר. אני חושב שנכנסים למקום חדש, חשוב להבין מה קורה. רציתי להראות את הקשר, רציתי לראות האם יש לאנשים מוטיבציה ליצור תוכן טכנולוגי, לשפר את המיתוג האישי, כמה הם מרגישים שמעניין אנשים באקו-סיסטם, או חברות וחברים שלהם, לשמוע על Lightricks. כי יש פה קשר מאוד גדול. ברגע שהדבר הזה קורה ויש מיטאפים ויש בלוגים, זה גם מחזק את ההרגשת גאווה במותג הטכנולוגי, חלק מאנחנו איזה מן גוף מאוד מאוד משמעותי שמפתח, אנחנו איזה קול בתוך האקוסיסטם. [רות מהמהמת בהסכמה] אני חושב שהדבר, אחד הדברים המשמעותיים שעשיתי מעבר למשהו כמו 35-36 ראיונות עם אנשים בסניוריטי שונים, כדי להבין קצת על המחלקת טק, זה לעשות שיחה עם המנהלות ומנהלים. ישבנו, אמרתי להם, 'תגידו, בואו נבין מה המוטיבציה שלכם', חשוב מאוד להסתכל מהעיניים שלהם. כי אם לא מצליחים לרתום בעיניי את המנהלים והמנהלות, שהם השכבה הקרובה ביותר לעובדות ולעובדים, זה לא ילך. אז אני ניסיתי לרתום אותם כשותפים. אמרתי להם, בואו נבין רגע מה המוטיבציה שלכם. נכון, לוקחים לכם את האנשים. אגב, אצלנו יש police [כך במקור] כזה של 10 אחוז שאתה יכול לעשות מה שאתה רוצה, אז זה מאוד הקל עליי, שהייתה תשתית שבאמת… היה לי גיבוי מההנהלה. אמרתי להם, הרי אתם רוצים בסוף לבוא בסופו של יום ולהגיד, בסוף רבעון עשינו ככה וככה, זה היעדים שעמדנו בהם בספרינט, בנוסף, זה העובדים ועובדות שפיתחתי, הוא עשה בלוג טכנולוגי שהראה מה הצוות שלנו עושה.
רות: אתה בעצם מה שאתה אומר, אני לוקח תפקיד שבמילא קיים למנהלים, הם צריכים לפתח את העובדים.
תומר: חד משמעית.
רות: אתה אומר, תן לי את זה, תן לי את האחריות, אני אפתח אותם, בצורה כזו או אחרת, כמובן, לא את הכל, [תומר מהמהם בהסכמה] אבל במסגרת הקהילה אני כבר מפתח אותם, אני לוקח לך חלק מהאחריות שלך, אז כל מה שאתה בתור מנהלת, את צריכה לעשות בתור מנהלת [צוחקת], זה רק לתת לי את האנשים, תני להם את האור הירוק לבוא אליי ולכתוב את הבלוג או וואטאבר.
תומר: לגמרי. יותר מזה אני גם אומר, בואו במקום ש"נריב" על הזמן של המפתחות והמפתחים, במרכאות, בואו נהיה שותפים, כאילו, יש לנו מלא מה להרוויח, ואחרי שזה יתחיל, פעם ראשונה, שנייה, אנשים יתחילו לרצות את זה. תמיד קשה למצוא את ה-early adapters…
רות: נכון.
תומר: שבאים ואומרים, אוקיי, טוב, בואו נתחיל. והיום המצב שונה לגמרי. היום זה חלק מהסל כלים שהמנהלות והמנהלים מציגים לעובדים חדשים כדי לצמוח. היום אנשים מבקשים את זה כחלק מהפיתוח אישי שלהם. היום אנשים ניגשים אליי, שאני אדבר על זה בהמשך, אבל זאת מבחינתי ההצלחה, שבאתי, יצרתי פה איזה קרקע פורייה, תשתיות, תהליכים, ואנשים רוצים את זה. אנחנו מקבלים הזמנות גם מבחוץ, וגם אנשים מבפנים שמבינים את הערך ורוצים לעשות. 'אני רוצה, כמו שהוא עשה בלוג, לעשות גם', 'אני רוצה לעשות סשן', וזה… זה אדיר.
רות: משהו שמאוד אהבתי, שאמרת בהתחלה, על הקטע שעשית גם את הראיונות עם החבר'ה וגם בסוף עם המראיינים, זה הרבה פעמים, אנחנו גם יצא לנו קצת לדבר על זה פה בפרקים, שכשארגון בוחר להקים קהילה, צריכים להתקיים שני why-ים שהם הרבה פעמים שונים. זאת אומרת, הצורך של העובד, או העובדת, הוא X, כמו שאתה אומר, פיתוח, המוניטין שלי וכולי, והצורך של הארגון הוא אחר. הוא בסוף, בוא נדבר רגע תכלס, פרודוקטיביות, תוצרים יותר מהירים, שיתופי פעולה בין מחלקות, שהידע שמוחלף ביניהם יתורגם בסוף לאשכרה פרודקט, גיוסים יותר קלים, retention יותר גבוה של העובדים. וברגע שבעצם מצאת את המכנה המשותף בין שני ה-why-ים השונים האלה, אז יש פה זהות אינטרסים, ובדיוק במקום הזה אנחנו יכולים להתקדם ולהקים קהילה. אני מאוד מאוד אוהבת את זה. היה לך איזשהו קושי, זאת אומרת, איזשהו אתגר כזה שאתה יכול לספר עליו בניהול של הקהילה?
תומר: כן. אני חושב שמעבר להתחלה, שבזה קצת נגענו, על החבלי לידה האלה של איך להקים ואיך בכלל להציג את עצמך ולהסביר מי אתה, הדבר הכי גדול… אני מחלק קהילות, אני רגע אתייחס לקהילה הפנימית, זה כמו מן מעגל עם שלושה חלקים. יש את הגרעין, שאגב, גם בו התמקדתי שהגעתי, שזה אנשים שכבר או עשו יוזמות, אנשים שהם אקטיבים בקהילה, בקבוצות פייסבוק אפשר לראות אותם, אנשים ששואלים, מעלים סקרים, זה אנשים שבעצם מובילים דברים. אצלנו בקהילה…
רות: top contributors.
תומר: לגמרי. אגב, בהרבה מקומות יודעים איך לתגמל את האנשים האלה, נכון? כאילו, בעולם הטיסות יש לך את הנוסע המתמיד, בעולם הפייסבוק יש לך איזה כזה טאג כזה של…
רות: נכון.
תומר: אנשים הבינו שבסוף אנשים רוצים להיות מוערכים, שיהיה להם איזה… איזה מוניטין מסוים, ואגב, זה גם הסיבה שאנחנו מאוד חשוב לנו להגיד, כל מי שעושה בלוג, לציין את זה, לתת לו איזה משהו. אז בעצם האתגר הכי משמעותי, מבחינתי, זה המעגלים האלה. יש את המעגל הפנימי, אני רגע אחזור למטאפורה, יש את המעגל החיצוני, שזה אנשים שמגיעים באופן פסיבי, כלומר, הם יבואו לשמוע, הם אולי יקראו איזה בלוג שעשינו, אבל הם עוד לא בעצמם עושים. ויש את המעגל החיצוני, שהם, בתוך…
רות: העוד יותר. כאילו, יש פנימי, מה שעכשיו אמרת, זה שעוטף אותו.
תומר: האמצעי והחיצוני לגמרי.
רות: אוקיי.
תומר: שזה בעצם מעגל שלא… לא מעוניין. כאילו, שולח, רואה איזה זימון, או שהוא לא מגיע, או שהוא לא ראה, בתוך ארגונים זה קצת סביר להניח שהם כן שמעו או ראו באיזשהו אופן, זה לא כמו באקוסיסטם, שיכול להיות שמישהו לא ראה את המיטאפ שאתה עושה. והאתגר המשמעותי, מבחינתי, הוא כל פעם להעביר את האנשים למעגלים, למעגל יותר ויותר פנימי. כלומר, מהמעגל החיצוני של בכלל לא באים, לבוא ולהכניס אותם, ולהבין מה מעניין אותם? איזה נושא יכול לעניין אותם שלא נגענו? לפצח את זה איתם, לעשות קבוצות חשיבה. מי שמגיע, אני יכול לבוא ולהגיד לו, "תגיד, אני רואה שהגעת לפה, היה לך מעניין, אולי תעשה גם משהו? שמעתי שבצוות שלך הם עושים משהו מגניב". שאגב, זה מתקשר לראיונות שעשיתי, אתה צריך מאוד להכיר את השטח. ומי שכבר נמצא במעגל הפנימי, אז להמשיך ולתחזק את זה. הרבה פעמים, רוב הפעמים, מעל ל-60 אחוז מהפעמים שאנשים עושים משהו, הם עושים את זה עוד פעם, שזה גם אינדיקציה מעולה, דרך אגב, זה מראה על משהו בריא בקהילה, שהייתה להם חוויה טובה, שהם רוצים לשחזר אותה. אז זה האתגר הכי משמעותי, זה להבין כל אחד, כמו שדיברנו, מה המוטיבציות שלו. אולי מישהו מעניין אותו, הוא לא אוהב לדבר, או לא אוהבת לדבר על במה, אבל בכיף יכול לכתוב בלוג, או הוא קצת גדול לו מדי לעשות את זה מול כל החברה ב-Dev Seminar, כל המחלקת טק, אבל הוא רוצה לעשות איזה העברה לצוות שלו, משהו קטן לצוות שלו. אז זה… זה העבודה הקשה שאני משקיע, זה האתגר המשמעותי, כדי בעצם להכניס עוד ועוד אנשים למעגל הזה.
רות: אתה מרגיש שמירב הזמן שלך הולך על זה? זאת אומרת, איך אתה מחלק את זמני העשייה שלך?
תומר: אז יש לי הרבה דברים שהם כאילו פולו-אפים, שרגע אני אשים את זה, כי זה הדבר שהכי עולה לי, שזה מישהו או מישהי שכותבים בלוג, אז אוקיי, יש לנו כל שבוע פגישה כדי לקדם את זה, או מיטאפ וכולי, ואני משקיע הרבה זמן כדי להיות מחובר לשטח, שזה מתקשר לזה. יש לי שעה קבועה בשבוע לקפה.
רות: צריך גם להגיד שאתה לא מפתח.
תומר: נכון. שזה משהו בפני עצמו.
רות: זה אתגר מטורף, כאילו להתגבר על זה שבסוף אתה… אתה לא חי ונו… זה לא שעכשיו נגיד יוצא איזשהו פיצ'ר או עדכון חדש, ואתה בהכרח יודע מבחינה מקצועית לקחת את זה.
תומר: נכון.
רות: אז איך מתגברים על זה?
תומר: אני חושב שיש שני דברים שאני עושה. דבר אחד זה בעצם לבוא ולגזור את המשמעויות. כלומר, אני משקיע המון ביכולות storytelling ולבוא ולדעת לפשט איתם את הרעיון. יכול להיות שאנחנו נדבר עכשיו על נושא שאין לי מושג בו, אבל אני יכול לשאול אותך, 'תגידי, לכמה אנשים כואבת הבעיה הזאת? האם יש לזה פתרונות אחרים? מה עשית? בוא נחשוב על זה בצורה שנייה סיפורית שיהיה נוח לקרוא'. ודווקא פה זו יכול להיות יתרון, שאני מפשט את זה. כי בסוף גם אנשי טכנולוגיה, אני רואה את זה בבלוגים שלנו, גם אם עכשיו יש לנו מפתח אנדרואיד ואני בא לכתוב בלוג על משהו ב-backend או kubernetes, או משהו כזה, לא תמיד גם המפתחים בעצמם יודעים, זה תחום נורא רחב, יש נישות.
רות: כן.
תומר: אז זה אתגר אחד שאני מתמודד איתו בצורה הזאתי. הממ… כן, זה בעיקר, כאילו, הגשר הזה. אני לא חושב שצריך להיות מומחה בתחום מסוים כדי לדעת לעזור לבנות את זה.
רות: אני מסכימה איתך.
תומר: זאת הגישה שמנחה אותי.
רות: גם אנחנו, בתור חברת ייעוץ ואסטרטגיה, [מגחכת] אני מנהלת קהילות מ… קהילות פנים ארגוניות בקלאוד, לקהילות בוגרים יוצאי יחידה מסוימת, ל… טוב, עצמאיים זה לגמרי העולם שלי, אבל אנחנו עכשיו משיקים קהילה, לא עלינו, בעולמות… תרפיוטים כאלה ואחרים [נאנחת] שלא, לא ארצה להימנות על הקבוצות האלו, ובסוף, באמת, כמו שאתה אומר, אנחנו לא מכירים כל דבר, מה אנחנו כן יודעים לעשות? אנחנו יודעים לנהל קהילה, אנחנו יודעים לקחת את הסיפור עצמו ולהפוך אותו לקהילתי, ולייצר אינגייג'מנט ולייצר שיח ולייצר ערך ולייצר חיבורים…
תומר: לגמרי.
רות: בין חברי וחברות הקהילה, במקרה שלך, בין העובדים או בין האקוסיסטם. אגב, יצא פעם שהגיעה מועמדת או מועמד בעקבות משהו שעשית בקהילה החיצונית?
תומר: כן. אז זה מגניב, זה קרה ממש לאחרונה.
רות: שזה, אגב, הכי מדידת הצלחה.
תומר: לגמרי. מדידת הצלחה זה תחום גדול כלשעצמו, אבל היה לנו מיטאפ שעשינו בלונדון, דרך אגב, אני עושה את התפקיד הזה גלובלית, גם בסייטים שלנו מחוץ לארץ, והייתה מישהי שהגיעה, זו מועמדת שהייתה כבר בפייפליין, ששמעו עליה, שהיא מאוד עניינה, וככה לא מצאו תפקיד, לא הצליח, היא נשארה איפשהו שמה, ואחרי שעשינו מיטאפ עם איזה קהילת נשים בלונדון, פאי לונדון, דרך אגב, גייסו אותה. כאילו, היא באה, כבר הייתה במשרד. יש משהו מאוד חזק בזה שאנשים מגיעים פיזית למשרד שלך…
רות: נכון.
תומר: שומעים ורואים בעיניים שלהם את האווירה, את האנשים. יש משהו מאוד מאוד משמעותי בזה שאי אפשר להעביר בטלפון…
רות: נכון.
תומר: אי אפשר להעביר במקום כזה או אחר. אז כן, אז זה משהו עכשיו ממש מהזמן האחרון, וזה אדיר. זה לגמרי אדיר.
רות: איזה כיף. אני חושבת שכשמדברים על מדידת הצלחה, וככה זרקת את זה תוך כדי בשיחה, צריך נורא לעשות הפרדה בין ההצלחה של הקהילה עצמה כקהילה, כמו שאתה אומר, נגיד, שבאים, עוד אחד רוצה שתקדם לו את הבלוג או… [הסאונד בפרק נקטע לכמה שניות] על כמות אנשים, אז יש את ההצלחה של הקהילה כקהילה, שזה מאוד מאוד חשוב, אבל בסוף הארגון רוצה לראות איך זה מתורגם לרמת הביזנס. עכשיו, ביזנס זה לא רק sales, ביזנס זה רמת שביעות רצון, ביזנס זה אינטגרציה בין שתי מפתחות ש… לא יודעת מה, עוסקות ב… אמרת, בקאנד ואנדרואיד, שביחד משתפות פעולה, וזה יוצר תוצר מסוים, ירידה באחוז העזיבה של החברה. שאלה אם באמת יודעים שנייה לעצור את כל העשייה, שזה אני חושבת אחד מהאתגרים הכי גדולים שלנו בתור מנהלי קהילה.
תומר: חד משמעית.
רות: אני משליכה את זה גם על עצמי. נורא קל להישאב לעשייה יומיומית, אבל שנייה רגע לעצור, לבוא ולהגיד, חבר'ה, הנה הבלוג הזה יצר כך וכך חשיפה, והחשיפה הביאה לא', ב' וג'. שזה… לא תמיד פשוט לעשות, אתה מרגיש שאתה מתמודד עם זה?
תומר: כן, אני חושב שזה, כמו שנגעת, זה אחד הדברים, אחד האתגרים הגדולים לדעתי שיש למנהל קהילות בחברה, כי בסוף יש להם כמו סוג של לקוח, ככה אני מקביל את זה, כמו שאת אמרת, שיש, אצלי זה במקרה הזה זה ה-CTO, שאני בא ומציג לו, ולפני שאני אגיד מה אני עושה, אז אני אגיד שאחד מהתפקידים, נגענו מקודם באיך נראה היומיום ומה אני מתעסק, אחד התפקידים זה לתווך בעצם לחברה, בעצם לחבר את הדברים האלה לויז'ן של החברה.
רות: נכון.
תומר: אם רוצים להיות מובילים בתחום מסוים, להראות שאני לוקח את הערכים, את הדברים שהחברה מבוססת עליהם, ויודע לחבר את זה לזה, ואני לא איזה נטע זר. כאילו, אוקיי, אמרנו שאנחנו רוצים להיות, למצב את עצמנו בתחום ה-generative AI, בתחום המובייל, תראו, היינו בכנס הזה והזה, קיבלנו הזמנה לכנס גדול בעקבות כך וכך, כלומר, לתווך להם, להראות להם איך התהליכים שעושים עכשיו מתקשרים לברנד הזה, לדבר הגדול. [רות מהמהמת בהסכמה] ואני חושב שהדברים שאני עושה בהקשר הזה, זה גם הסקר שדיברתי עליו, מאוד חשוב לבוא ולראות מה המצב כרגע, ולהראות אחרי זה יכולת, אם זה השתפר, אם זה לא השתפר.
רות: חד משמעית, אחד הכלים הכי…
תומר: חד משמעית, כשמגיעים לארגון חדש, זה דבר מאוד מאוד חשוב.
רות: נכון.
תומר: הדבר השני שאפשר להראות עליו לברנד, שהוא משהו שקצת יותר קשה לתפוס, כמו שאמרת, זה דווקא הזמנות לכנסים. לבוא ולהראות, בעקבות המיטאפ הזה שעשינו, הזמינו אותנו לכנס מאוד גדול. למשל, אותנו עכשיו הזמינו לדבר בכנס שנקרא "ICCV" בפריז, בעקבות כל מיני מיטאפים שעשינו פה בארץ, וזה מבחינתי דבר אדיר, וגם המנג'מנט מבינים את זה, כי זה הוכחה מאוד מוצקה לזה שהנה, עשינו פה איזו פעילות, ביססנו את השם שלנו, הראינו את היכולות הטכנולוגיות, וקיבלנו הזמנה לבמה מאוד מאוד משמעותית בעולמות ה-research, לבוא ולהציג. אז מעבר לסקרים והדברים האלה, ויש את הדברים כמובן שקל למדוד, שכמה אנשים מגיעים למיטאפ, וכמה הנכסים הדיגיטליים גדלים, אני חושב שהדברים העיקריים זה הדברים האלה, זה הזמנות שמקבלים, דברים שאתה כאילו כבר נהיה פסיבי ומקבל.
רות: כן.
תומר: כאילו, יש עכשיו מקומות שמזמינים אותנו אליהם, שלפני שנה, שנה וקצת, שהצטרפתי, הייתי מאוד שמח והייתי שולח בקשות ולאו דווקא היינו מתקבלים. כלומר זה נבנה, זה משהו שנבנה, וזה קצת כמו המחוג הקטן בשעון, אם מסתכלים, מסתכלים, מסתכלים, לא רואים אותו זז, אבל אם לוקחים שנייה את הפריזמה הזאת, שהיא אפרופו מתי למדוד, חצי שנה, רבעון, שנה, כן אפשר לראות את הדברים שזזו.
רות: וואי, איך אהבתי את ההקבלה הזאתי. אז מה הלאה? מה השאיפות שלך להמשך בנוגע לקהילה?
תומר: אז אני חושב שהדבר הזה לא נגמר. עכשיו מאוד מעניין אותי גם הגלובלי. כי יש לנו הרי סייטים, כמו שאמרתי, בארצות הברית ובלונדון, אז גם להגיע לשם ולגדול שמה ולהיות בבמות הכי גדולות גם בחו"ל. וכמובן, עוד ועוד אנשים שיכנסו למעגל. אני, השאיפה שלי בסוף שנהפוך למקור ידע בעולמות האלה, כמו שאמרתי, generative AI, research, אפליקציות מובייל, גם בארץ וגם בחו"ל. אז זה יעד מאוד שאפתני, אבל זה החלום.
רות: תגיד, אתה איש של קהילות בחיים ה…?
תומר: לגמרי. אני ידעתי, גם לפני שעשיתי, אני ארבע שנים כבר בעולם הזה של ניהול קהילה, ניהלתי גם את קהילת המפתחים ב-AT&T ישראל, במרכז פיתוח שלהם, אחרי זה ב-Lightricks, ותמיד ידעתי שאני מאוד אוהב את החיבור הזה בין אנשים, שזה משהו שאגב, היסטורית, מפתחים גם מאוד… העולם הזה של קהילה ו-open source, שזה אגב גם אחד הדברים, אפרופו ביזנס, שיכול בתור אנשי מנהלת קהילות לעזור לעסק, כי זה פר-אקסלנס, כאילו, ממש לעשות את ה…
רות: שכאילו אתה אומר, בתוך כדי הקהילה, הם מפתחים קוד של…
תומר: כן, זה אומר שכשיש קהילה חזקה ומכירים אותנו ורוצים לעזור לנו ומתעניינים בטכנולוגיה, אתה יכול פתאום לשים איזה פרויקט open source שעשינו, על איזה כלי שפיתחנו, ואנשים אשכרה מזמנם, כי הם אוהבים את המותג, כי הם מזדהים…
רות: כן.
תומר: לבוא ולתרום שורות קוד. שזה אגב, כי דיברנו קצת מקודם, על איפה זה ממש חותך ביזנס, אז זה שם.
רות: אתם עושים את זה אגב?
תומר: כן. יש לנו פרויקטים של open source, עכשיו זה גם משהו שיהיו עוד בעתיד, לגמרי, זה הבשיל, כי, כמו שאמרתי, הקהילה הגיעה לאיזה שלב מסוים.
רות: כי יצרת ברנד מאוד חזק למותג עצמו.
תומר: כן, ממש אתמול גם הגיע אליי מישהו, אמר לי, 'תגיד, אני רוצה לעשות, אני רוצה לבוא ולעשות איזה פרויקט open source, יש לי רעיון'. כאילו, פתאום אנשים מאוד מודעים, [רות מהמהמת בהסכמה] זה משהו שנמצא מאוד בשיח, זה משהו שקורה.
רות: תקשיב, אני חייבת להגיד לך שהיה לי מה זה מעניין! אתה… קודם כל, אתה סופר passionate לגבי הדבר הזה, ואני מרגישה שגם אותי החכמת. וזהו, אני מאחלת לך מלא מלא בהצלחה בתפקיד. היה לי סופר סופר סופר מעניין, ואנחנו לא ניתן לך ללכת לפני שאנחנו נשאל אותך את השאלה שאנחנו שואלים כמעט את כולם, אם אני לא שוכחת - אם היית קהילה, איזו קהילה היית?
תומר: [צוחק] שאלה מעולה. נראה לי שהייתי קהילה של storytelling. אני חושב שזה הנושא שבאמת מעסיק אותי, זה הנושא שאני פיזית מדבר עליו, חוקר עליו הרבה.
רות: כן.
תומר: הייתי הולך על זה.
רות: מהמם. תומר, תודה רבה שהתארחת אצלנו בפרק, היה לי ממש מעניין, ואנחנו נתראה בפרק הבא.
תומר: תודה רבה.
לעוד פרקים של הפודקאסט לחצו על שם הפודקאסט למטה
Comentários